Hirdetés

HTML

Hirdetés

Állandó oldalak

Facebook oldaldoboz

Írásaim

Címkefelhő

Futótűz

A fizika, az objektív valóság megismerését célozza meg. Az én véleményem szerint pedig, az abszolút létezés valósága, objektív és szubjektív egy időben. Így én, a megismert objektív valóság hibáira irányítom a figyelmet, és a szubjektív valóság létjogosultságára.

Friss topikok

  • gigabursch: "Így a tudományos szakembereknek, éppúgy hinniük kell a méréseik eredményeiben, azok informatív ér... (2023.01.08. 11:26) Tudomány vagy Isten.
  • TanBá: Mára már van Tudományos Isten. A Tudományos Isten bizonyítás zanzásítva, avagy IGe istenérve 1... (2022.11.19. 13:06) Tudományos Isten.
  • Zsofazsofa: youtu.be/iDEppXwWHag (2022.10.22. 19:17) Istenként élni.
  • Zsofazsofa: youtu.be/PqN7LV2VvYs (2022.10.22. 19:14) Isten éltessen.
  • gigabursch: "Mert, ha egy gyurmából készült golyó gömb alakját megváltoztatjuk és kockát formálunk belőle, akk... (2022.01.27. 07:43) Pi változó értékei.

(KFG - Korlátolt felelősségű gondolataim.)

2024.05.05. 17:00 futotuz

Etanol

Címkék: etanol

Etanol.

Az etanol, olyan telített etilalkohol vagy más néven borszesz, amivel az olajos alkatrészeket kiválóan lehet tisztítani. Mert igen jól oldja a zsírok és olajok kémiai szerkezetét. Ezt a kiváló, zsiradékokkal és olajszármazékokkal szemben tanúsított oldószer hatását, az üzemanyagokba keverve is megőrzi. Amit az EU utasítása szerint 2009 óta, aktívan használnak az üzemanyag töltőállomásokon.

Az üzemanyagokba kevert etanol eredeti célja valójában az lenne, hogy az etanol jobb határfokú égése miatt, javítsa a benzin robbanási jellegű hatásfokát. Vagyis ez által, az oktánszámot fokozza. Egyfajta kémiai jellegű tuningot hajt végre az üzemanyagon belül. De csak akkor, ha a tuningoláshoz kívánatos etanol mennyiségét, az aktuális tuningolási igény idejére keverik csak az üzemanyagba. Igény szerint adagolva a motorba folyó benzin mellé. Addig ugyanis, nincsen elegendő ideje arra, hogy mint igen jó oldószer, kémiai szinten komolyan befolyásolja a benzin szerkezetét. Lerontva az által a motor csúszó alkatrészeinek az ideálisan behangolt belső kenését.

Ha azonban, az üzemanyagokba előre bekevert módon használják, 5 illetve 10 százalékos arányban, ahogyan manapság a benzinkutakon árusítják, akkor már a benzinben hosszan tárolt etanol oldószer hatása is érvényesül. Amelynek eredménye az, hogy a benzinbe kevert olajszármazékokat feloldja, és kocsonyás szerkezetű, pókhálóhoz hasonló nyúlós anyagot képez a benzin folyékony állagú közegén belül. Ez a vékony kocsonyás anyag, a keskeny fúvókákat képes eltömíteni, úgy a járművek porlasztóiban, mint azok injektoros szerkezeteiben. Részleges vagy teljes működésképtelenséget idézve elő a jármű számára.

A járművek fúvókáinak és injektoros szerkezeteinek a tisztítását pedig, szakműhelyekben érdemes elvégeztetni, ami igen költséges műszaki folyamat. Majd az értelmesebb szerelők tanácsa mindig az, hogy minél jobban kerüljük az etanol használatát. Ami nyilván arra kényszeríti a gépjármű tulajdonosát, hogy olyan üzemanyagot vásároljon a járművébe, amelyikben kevesebb az etanol. Így kénytelen kerülni az olcsóbb, de 10 százalék etanollal árusított 95-ös üzemanyagokat. Át kell térnie, az 5 százalék etanollal kevert 100-as benzinre. Amelyikben még, a nem kívánatos kémiai reakció mérsékeltebb formát öltve van csupán jelen.

Ez persze, burkolt áremelést jelent számunkra. Hiszen, ha állami szinten nem tennék tönkre a 95-ös benzint, a 10 százalékos mennyiségű etanollal, akkor bármelyik gépjármű biztonságosan járhatna azzal gond nélkül. Ehhez társul még az, hogy a benzinben lévő olajszármazékok és az etanol kémiai reakciója miatt kialakult kocsonyás anyag is az égőtérbe kerül, ott nyilván elhasználódik, és olyan büdös füstöt eredményez, ami már biztosan erősen környezetszennyező hatású.

A motorok hengerében történű jobb dugattyúcsúszást, alkatrészek siklását biztosító olajadalékokat tehát, a benzinben tárolt etanol java részben közömbösíti. Erősen lerontva ez által, a motorokban lévő alkatrészek között fennálló harmonikus működés lehetőségét. Pedig, a mozgó alkatrészek között fennálló viszony érdekében, még teflon alapú olajadalékokat is kevertek a benzinekbe. Így alakultak ki a különböző kutak által kínált olyan speciális benzinminőségek, amelyek a sajátságos olajadalékaikkal, képesek voltak javítani a gépjármű motorok teljesítményét.

Ma pedig, egyre csak szaporodik az olyan újabb benzinadalékok száma, amelyek közömbösíteni próbálják, a benzinbe kevert etanol káros zsíroldó hatását. Ezektől persze, még büdösebb lesz az elhasznált benzin kipufogógáza. Tovább növelve a nemkívánatos környezetszennyezés mértékét. Oly annyira, hogy egy ilyen autó után haladva, le kell állítani a szellőzést, mert a járművünkbe áramló idegen kipufogógáztól meg lehet fulladni.

Félreértés ne essék, nem az etanol ellen írok. Hiszen az már régen bebizonyított tény, hogy az üzemanyagba kevert etanol, képes a benzin oktánszámán javítani. Így hasznos tuning jellegű anyaga a használt üzemanyagnak. De csak akkor, ha azt, a tuningolás idejére keverik az üzemanyagba. Mert arra a rövidke időre, nem képes az etanol oldószer hatása érvényesülni a benzinben. Így a tuningolásra szánt etanolt, nem a benzinbe előre kevert módon hasznosítják, hanem a jármű üzeme közben fecskendezik csak az üzemanyagba.

Azokba a gépjárművekbe pedig, amelyeket ritkábban használják, nem érdemes 10 százalékos etanoltartalmú üzemanyagot tölteni. Mert, minél tovább van az etanol a benzinbe keverve, annál tovább érvényesül benne az oldószer hatása. Aki pedig, mégis 95-ös benzinnel jár, annak is érdemes néhány tankolás után, 100-as benzint tankolnia, amelyben az előre kevert etanol mértéke csak 5 százaléknyi.

Sajnos, másképpen fogalmazva, a benzinbe előre kevert módon árusított etanol, nem csupán káros a környezetünkre, hanem még aljas dolog is a vásárlókkal szemben. Mert akaratuk ellenére, arra kényszerítik a vevőket, hogy a drágább, de csak 5 százalék etanollal kevert benzint használják. Mert a 10 százalék etanol tartalmú üzemanyagok, nem csupán feloldják a benzinbe kevert ideális olajszármazékokat, hanem ez által, nyilván le is rontják azok alkatrészeinek az egymáshoz viszonyított csúszási képességét. Így a gépjármű motorok alkatrészei, sokkal hamarabb kopnak el.

Mivel az üzemanyag rendszerében használt műanyag és gumi tömítések is olajszármazék tartalmú alkatrészek, ezért a benzinbe előre kevert etanol, nyilván azokat is elemészti az által, hogy hosszú távon feloldja, roncsolja azok stabilis szerkezeteit. Vagyis hosszú távon, éppen azokat a természetes tömítési funkciókat rontja le, amelyek miatt használjuk őket. Bizonytalanná és egyre veszélyesebbé téve ez által a gépjárművezetés valós élményét.

Ha a töltőállomásokon, etanol nélkül is árusítanának benzint, úgy mint 2009 előtt, akkor a fogyasztó maga dönthetné el azt, hogy milyen benzinminőséget használjon. Mert az etanolos benzin fogyasztására alkalmatlan gépjárművek számára, ez az alkohol méreg. Az autós társadalomra kényszerítve pedig, még aljasság is.

Ha tehát, az etanolt külön lehetne tankolni a kutaknál, és külön lehetne szükség szerint injektálni a benzin mellé az égéstérbe a jobb hatásfok érdekében, akkor semmi kifogásom sem lehetne ellene. Mert egyfajta turbóhatást alakítana ki a gépjármű folyamatos üzemében. De így előre bekevert módon, a benzint teszi tönkre. Azzal együtt pedig, a gépjármű motorját és üzemanyag szállító rendszerét.

Megoldásként javaslom, hogy a benzinkutakon áruljanak 95-ös benzint is 5% etanollal. Illetve, akár a nélkül is. Hogy a kedves vevő, mindig saját maga tudja eldönteni azt, hogy milyen minőségű üzemanyaggal kívánja járatni a gépjárművét. Illetve szabadon legyen lehetősége arra, hogy a különböző benzinminőségekkel keverve, ritkítsa az üzemagyagokba tett etanol káros oldószer hatású mennyiségét. Fenntartva ez által, az üzemanyagokba kevert etanol esetleg hasznosnak mondható jellegét. Ami téli autózás esetén, esetleg indokolt lehet.

Matécz Zoltán

matecz.zoltan@gmail.com

2024.05.05.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://futotuz.blog.hu/api/trackback/id/tr7218397209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása